Getting back in shape #3

Wij zijn inmiddels een maand verder sinds mijn vorige update. In de tussentijd ben ik weer begonnen met werken. Voor mij heeft dat ervoor gezorgd dat m’n leven weer wat meer ritme heeft gekregen. Ik werk natuurlijk niet iedere dag, maar de drie dagen per week dat ik op kantoor moet zijn zorgen er voor mij wel voor dat ik gestructureerder ben gaan eten.

Ik begin de ochtend met een bakje havermout, banaan en amandelmelk. De eerste ochtend vond ik dat om heel eerlijk te zijn niet te eten. Wat ontzettend saai en smakeloos. Maar hoe vaker ik het at, hoe lekkerder ik het begon te vinden. Ik heb overigens gekozen voor amandelmelk in plaats van ‘gewone’ melk omdat dit minder calorieën bevat en het van nature een lekkere zoete smaak heeft.

Om ervoor te zorgen dat ik de rest van de dag wel genoeg binnen krijg (en niet teveel slechte dingen ga snaaien) neem ik een bak met kleine tomaten en komkommers mee. Een lekkere gezonde snack voor tijdens het werk.

Tijdens de lunch kies ik voor een salade. Ik heb het geluk dat we op werk een hele fijne kantine met saladebar hebben. Hier kun je je eigen salade samen stellen. Omdat een salade op basis van sla voor mij niet vullend genoeg is (ik geef immers nog borstvoeding), kies ik meestal voor een basis van kikkererwten. Dit vul ik aan met gegrilde groente, noten, zaden, rozijnen, olijven en rauwkost. Iedere keer stop ik m’n bakje vol en ben ik verbaasd dat de ingrediënten lekker combineren.

Qua dranken kies ik tijdens werktijd voor groene thee en water. Thuis probeer ik dat ook te doen, maar komt er soms toch ook wel een sapje tevoorschijn. Op dat punt zijn er nog wel wat verbeteringen mogelijk. Ook qua eten overigens, want op de dagen dat ik thuis ben kies is tussen de middag niet voor een salade maar voor brood. Dit komt met name omdat ik het maken van een salade vooralsnog teveel werk vind.

Het avondeten bestaat bij ons thuis meestal uit vlees en groente. Een enkele keer gecombineerd met pasta of een rijstproduct, maar dat proberen we te beperken. Groente heeft de laatste tijd wel de overhand.

Ten aanzien van het eten moet ik wel aangegeven dat ik echt niet iedere dag alleen maar aan de ‘gezonde’ producten zit. Ik neem ook echt wel soms een koekje en als op werk iemand uitdeelt neem ik zeker een stuk taart. Maar dat zijn uitzonderingen. Voor de rest probeer ik toch wel echt gezond te eten.

Daarnaast sport ik minimaal 1x in de week. Ik zou graag wat vaker gaan, maar de combinatie werk en kleine kinderen zorgt er vaak voor dat dit niet lukt. Met name het geregel rondom de borstvoeding (als ik er niet ben moet ik toch kolven en iemand anders moet dan weer de fles geven, met andere woorden: gedoe) heeft ervoor gezorgd dat ook nog doordeweeks sporten er bij mij bij in schiet. Daar wil ik nog wel wat op verzinnen. Misschien thuis wat oefeningen doen? Ik ben er nog niet helemaal over uit.

Maar wat heeft dit gezondere eten en meer sporten voor gevolg gehad voor mijn lichaam? Zoals ik de vorige keer al zei staar ik mezelf niet blind op m’n gewicht, maar het is wel een graadmeter. Één maand geleden stond de teller op 64 kilo, inmiddels is dit gezakt naar 61. Niet verkeerd als je het mij vraagt. En leuk om te zien dat een paar kleine aanpassingen in je levensstijl er al voor kunnen zorgen dat je gewicht verliest.

De komende periode zal denk ik wel wat moeilijker worden, volgende week vertrekken we namelijk voor een week naar Kaapverdië. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik niet los zal gaan, maar heus wel wat lekkere dingen mag nemen. We zullen het zien. To be continued..

Liefs, Anneloes

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *